Kategori: IT

  • AI i vår vardag

    AI i vår vardag

    Artificiell intelligens (AI) är en teknik som tidigare främst har använts inom företag och större organisationer. Men nu börjar det också bli allt vanligare att vanliga människor kan dra nytta av AI i sin vardag. Det finns idag många olika applikationer och verktyg som använder AI, och som kan hjälpa dig att göra din vardag enklare och smidigare.

    I den här bloggtexten kommer jag att ge exempel på några av dessa verktyg och applikationer som du kan använda för att dra nytta av AI i din vardag.

    1. Röstassistenter

    Röstassistenter som till exempel Google Assistant och Amazon Alexa använder AI för att förstå och svara på dina frågor. Genom att använda röstassistenter kan du enkelt och snabbt söka efter information, få påminnelser om dina dagliga aktiviteter, och även styra andra smarta enheter i ditt hem. För att använda en röstassistent behöver du bara säga till exempel ”Hej Google” eller ”Alexa” och sedan ställa din fråga eller ge en instruktion.

    2. Bildigenkänning

    Många av oss har en stor mängd bilder sparade på våra telefoner eller datorer. Men det kan vara svårt att hålla ordning på dem alla och hitta rätt bild när vi behöver den. AI-baserade applikationer som till exempel Google Photos använder bildigenkänning för att hjälpa dig att organisera dina bilder. Bildigenkänning innebär att AI-tekniken kan känna igen objekt, platser och personer på dina bilder och sortera dem automatiskt i olika album. Detta gör det enklare för dig att hitta rätt bild när du behöver den.

    3. Språköversättning

    Om du reser mycket eller kommunicerar med personer som talar andra språk kan en språköversättningsapplikation vara till stor hjälp. Applikationer som Google Translate använder AI för att översätta text, tal och även skyltar i realtid. Detta kan göra det enklare för dig att kommunicera med personer som talar andra språk och navigera i en ny stad när du reser.

    4. Personlig assistent

    En personlig assistent är en applikation som kan hjälpa dig att organisera din dag och hålla koll på dina aktiviteter. Applikationer som till exempel Microsoft Cortana och Apple Siri använder AI för att förstå vad du behöver hjälp med och för att ge dig rekommendationer och förslag. En personlig assistent kan hjälpa dig att boka möten, skicka e-post, påminna dig om viktiga deadlines och mycket mer.

    5. Musik- och filmtips

    Streamingtjänster som Netflix och Spotify använder AI för att ge dig rekommendationer baserat på dina tidigare val. Genom att använda AI kan dessa tjänster analysera ditt beteende och dina preferenser för att ge dig personliga rekommendationer för filmer, TV-serier och musik som du troligtvis kommer att gilla. Detta sparar dig tid och gör det enklare att hitta nya favoriter.

    6. Självkörande bilar

    Även om självkörande bilar fortfarande är relativt nya och inte så vanliga, är det en teknik som kan ha stor inverkan på vår vardag i framtiden. Självkörande bilar använder AI för att navigera och ta beslut om hastighet, riktning och avstånd till andra fordon på vägen. Om du äger en självkörande bil i framtiden så kommer du att kunna slappna av och låta bilen ta över körningen, vilket kan göra resan till jobbet eller på semestern mycket mer avkopplande.

    7. Säkerhet

    AI kan också användas för att öka säkerheten i ditt hem. Smarta hem-system som t.ex. Google Nest eller Amazon Ring använder AI för att övervaka ditt hem och känna igen rörelser och ansikten. Om något ovanligt upptäcks kan du få en varning och se på din mobiltelefon vad som händer hemma. Detta ger dig mer kontroll över ditt hem och kan hjälpa dig att känna dig tryggare.

    Avslutning

    Sammanfattningsvis kan AI-teknik användas på många olika sätt för att göra din vardag enklare och smidigare. Genom att använda verktyg och applikationer som röstassistenter, bildigenkänning, språköversättning, personliga assistenter, musik- och filmtips, självkörande bilar och säkerhetssystem kan du spara tid, öka din produktivitet och göra din vardag mer bekväm. Detta är bara några exempel på hur du kan använda AI i din vardag, och det är troligt att vi kommer att se ännu fler användningsområden i framtiden.

    Ps. Denna text har jag inte skrivit själv utan den är skapad av en AI-tjänst.

    BIld av Gordon Johnson från Pixabay

  • Internet var bättre förr

    Internet var bättre förr

    Jag tillhör den generation som var med då Internet blev tillgängligt för allmänheten, alltså under 90-talet. På den tiden så var Internet vad det är idag. På många sätt så var det betydligt charmigare förr. Det finns mycket som jag saknar, kanske inte ifrån 90-talet, utan mer ifrån början av 2000-talet. En del av det jag saknar finns visserligen kvar, men inte alls på samma sätt som förr.

    Internet förr om åren

    Om man börjar då när allt drog igång för mig så måste det ha varit i början av 90-talet ungefär, i alla fall under det årtiondets första hälft. Jag hade inget Internet hemma i lägenheten då, det dröjde ytterligare ett par år innan jag fick det. Men jag gick på Högskolan, läste lite enstaka kurser, och skolan blev uppkopplad under 90-talet.

    Det handlade inte om att surfa runt på en massa sidor med den webbläsare som var mer eller mindre standard då, Mosaic. Det fanns visserligen en del skolor, företag och myndigheter i USA som hade webbsidor, och det fanns några myndigheter och företag i Sverige som var tidiga med att skaffa en webbsida.

    I stället så var det man mest sysslade med på den tiden att ladda ner diverse program, lagligt, ifrån filservrar såsom Sunet och Funet. Roligare än så hade man det inte på den tiden. Men det var ändå något stort, helt plötsligt så fick man tillgång till en massa spännande freeware- och shareware-program på ett, hyfsat, lätt och smidigt sätt.

    Några år senare

    Internet utvecklades snabbt och i början av 90-talet så fanns det en massa tjänster som jag använde mycket på den tiden och som jag kan sakna idag.

    Ta bara alla de ”portaler”, som de kallades för, som fanns då. Jag tänker mest på Passagen, men även på Torget och på Spray. Alla dessa tre finns kvar idag, i alla fall deras domäner. Men de är inte alls så som de var förr om åren. Torget är idag ett företag som bland annat sysslar med SEO (dom äger numera min före detta arbetsgivare till exempel). Passagen ser ut att vara en sida för nätcasinon medan Spray har kvar lite av det som de hade förr i tiden, men inte på långa vägar i samma nivå som då.

    Förr så var dessa tre sidor alltså så kallade portaler. Det var dit man gick för att hitta en massa kul att göra. Alla tre hade långa listor med tjänster som man kunde använda sig av. Jag vet inte hur det var med andra men då när jag var ute på nätet på denna tiden så var det till största del till dessa tre sidor man gick, mer behövdes sällan.

    Kontakttjänster på Internet

    Förutom att surfa till de tre portaler som jag nyss nämnde så var så kallade chattjänster något som jag använde mig av mycket. Först så var det ICQ, en tjänst som många använde förr om åren. Det var ursprungligen en riktigt bra och rolig tjänst, men blev allt sämre med åren. ICQ finns kvar än, men jag vet inte hur många det är som använder sig av den. Jag skulle verkligen vilja att den blev populär igen, för det var en kul tid då när många var aktiva där. Mitt så kallade ICQ-nummer minns jag fortfarande, 25721088. Får kanske ta och installera ICQ igen, gör det då och då.

    Sen så kom Microsoft och tog över med deras MSN Messenger. Precis som ICQ så blev MSN en tjänst som nästan blev standard när det gäller att kommunicera med varandra. MSN Messenger var också riktigt kul att använda. Denna tjänst är vad jag förstår idag nedlagd, Microsoft satsade i stället på svensk-tillverkade Skype.

    Internet numera

    Förr så var Internet nästan något exklusivt. För att få tillgång till det så var man tvunget att köra igång sin dator (tog sin tid på den tiden) och sedan koppla upp sig med hjälp av ett modem. Numera så tar man Internet nästan för givet, slår man på datorn så är man, förhoppningsvis, online direkt. För att inte tala om att man ständigt är uppkopplad med hjälp av mobilen, var man än är. Det gör att Internet inte alls känns lika exklusivt nu som det gjorde en gång i tiden, tyvärr får man väl säga.

    Fotot är ifrån Visual Hunt.

  • Mailbedrägeri, vad skall man tänka på

    Mailbedrägeri, vad skall man tänka på

    Idag på jobbet så fick jag ett mail som inledningsvis såg helt normalt ut men som jag snabbt förstod var ett försök till ett mailbedrägeri. Det var ett mail som såg ut att komma ifrån min chef och vars innehåll mycket väl kunde vara sant. Men det var något som gjorde att jag blev misstänksam.

    Mailbedrägeri, hur skall man inte råka illa ut

    Jag har genom åren fått många mail som inte är vad de ser ut att vara vid första anblicken. För det är som så att man kanske snabbt tittar igenom sina mail. Kanske främst då på jobbet, och inte är så uppmärksam som man borde vara. Personligen så när jag kommer till jobbet på morgonen så är det lite småsaker jag gör innan jag kollar mailen. Till exempel så hämtar jag lite kaffe innan jag sätter mig vid datorn. Sedan så börjar jag gå igenom mina mail medans jag har kaffemuggen i ena handen.

    En normal dag så har jag 10 – 15 mail som väntar i de tre mailkorgar jag har koll på. Detta gör att jag egentligen bara skummar igenom mailen för att se om det är något viktigt. Något som måste behandlas tidigt på morgonen, till exempel om något är sjuk eller så.

    När man då bara skummar igen sina mail så är det kanske lätt att missa att ett mail inte är ett vanligt mail. Det kan istället vara ett försök till mailbedrägeri. Det är då det är lätt att begå misstaget att falla för detta bedrägeri.

    Punkt 1 – Mailets utformning, innehåll och språk

    Det första jag brukar tänka på när jag misstänker att ett mail kan vara ett försök till mailbedrägeri är att ta sig en funderar på brevets innehåll och utformning. Dagens mail var som sagt utformat så att det skulle se ut att komma ifrån min chef. Jag får en hel del mail varje vecka ifrån henne så jag vet hur hon skriver och formulerar sig.

    Visserligen så fanns det delar av detta mail som verkligen kunde ha varit skrivna av henne. Men mycket gjorde mig misstänksam. Innehållet i mailet var kortfattat att hon ville att jag skulle göra en utbetalning på ett stort belopp till ett företag/organisation i Spanien, och det var bråttom med det.

    Här fanns det två saker som inte stämde. För det första så är det ofta chefen som sköter denna form av betalningar, eller rättare sagt rapporterar det till ekonomiavdelningen så att de i sin tur betalar. Jag sköter visserligen en del, men inte av denna typ.

    För det andra så har inte vi haft något med Spanien att göra på cirka ett år. Och då när vi hade kontakt med Spanien så är jag övertygad om att vi inte gjorde några betalningar direkt utan det gick mer centralt.

    Så redan här förstod jag att det var ett mailbedrägeri. Men självklart så undersökte jag det mest avgörande.

    Punkt 2 – Avsändaren

    Om man tittar på vem som är avsändare så kan man avslöja mycket. Visserligen så stod min chefs namn, med korrekt stavning, som avsändare. Men adressen som mailet kom ifrån var inte våran utan ifrån en konstig domän som låg under .com.

    Detta var det absoluta beviset för att det var ett försök till ett mailbedrägeri. Just avsändaradressen avslöjar direkt om ett mail är äkta eller inte. Jag vet inte hur många mail jag har fått ifrån exempelvis Skattemyndigheten men som är skickade ifrån adresser i Ryssland, Italien eller andra länder.

    Så adressen mailet kommer ifrån avslöjar det mesta om mailet är äkta eller inte. Det skall dock sägas att det går att fejka avsändare i ett mail. Man kan få det att se ut som om det kommer ifrån en korrektadress även om det inte gör det. Det skulle mycket väl kunnat vara min chefs adress som stod i mailet, även om det inte var hon som hade skickat det.

    Det gör att man kan använda sig av den sista kontrollpunkten.

    Punkt 3 – Ta kontakt

    Är man lite misstänksam över ett mail som man har fått, till exempel om det gäller dess utformning och innehåll så är det bara att ta kontakt med den som det sägs har skrivit det. Jag vidarebefordrade mailet till min chef och frågade om hon hade skrivit det. Hon svarade efter en stund att det inte var ifrån henne och då var alla mina misstankar besannade, det var ett försök till mailbedrägeri.

    Får man ett mail som ser konstigt ut, exempelvis ifrån något företag, bank eller myndighet så ta kontakt med dem och fråga om det är dom som har skickat mailet. Då är man på den absolut säkra sidan och man behöver inte göra misstaget att gå på något som man inte skall gå på.

    Ett enkelt mail eller telefonsamtal kan spara en på en massa bekymmer som man eventuellt kunde råka ut för om man inte är uppmärksam.

    En sak skall dock poängteras: Står det ett telefonnummer i mailet så ring inte det. Avsändaren av mailet kanske räknar med att man skall ringa och ställa frågor. De sätter då upp ett nummer där de svarar som om det vore exempelvis en äkta kundtjänst.

    Leta hellre upp telefonnummer till de som är avsändaren på nätet eller ring någon nummerupplysning. Allt för att vara på dem extra säkra sidan.

    Försök till mailbedrägeri är aktuellt just nu

    Vi kommer nu tyvärr in i en period när det sker många försök till mailbedrägerier. Jag tänker självklart på att det nu börjar bli dags för deklaration och eventuella skatteåterbäringar. Jag brukar personligen få ett par mail varje år där jag uppmanas att gå till en viss sida och mata in mina bankuppgifter så att jag kan få min återbäring.

    Nu så ser jag direkt att det är ett mailbedrägeri. Dels på adressen som jag skrev ovan, men också på innehållet. Ofta är det som så att mailen har en sådan dålig svenska att det är lätt att förstå att en myndighet aldrig skulle skicka ett sådant mail. Det troliga är att det är Google Translate som ligger bakom texten.

    Dessutom så skulle aldrig en myndighet eller en bank via mail be någon att gå in på en sida och mata in uppgifter som exempelvis kontouppgifter. Bara det är ett tecken på att det inte är äkta.

    Avslutningsvis en sammanfattning

    Nu så ser jag direkt att det är ett mailbedrägeri, dels på adressen som jag skrev ovan, men också på innehållet. Ofta är det som så att mailen har en sådan dålig svenska att det är lätt att förstå att en myndighet aldrig skulle skicka ett sådant mail. Det troliga är att det är Google Translate som ligger bakom texten.

    Enkelt som sagt, men tyvärr så är det många som varje år går på det, vilket är beklagligt. Så länge som någon går på det så kommer de som håller på med detta fortsätta att försöka lura andra. Lyckas de en gång så uppmuntras de till att försöka lyckas fler gånger.

    Fotot är ifrån Visual Hunt.

  • DNA kan vara nästa medium för lagring

    DNA kan vara nästa medium för lagring

    Microsoft vill försöka med att lagra data i DNA. Detta låter riktigt spännande tycker jag. Personligen så tror jag att framtidens lagringsmedium är exempelvis DNA.

    DNA för att lagra data

    Det går ju inte att komma ifrån att DNA-strängar är fantastiska på att kunna lagra information. I vart och ett av alla strängar vi har i kroppen så finns det enorma mängder information om oss själva. Delvis även om våra liv kan man kanske säga.

    Det svåra är kanske att kunna föra över information till strängarna, att kunna ”programmera” dom om man skall uttrycka sig grovt. Men det är detta som Microsoft nu forskar om och delvis redan har lyckats genomföra.

    Mängden data man kan lagra är enorm, ett gram DNA kan lagra uppåt 1000 miljarder GB data. En svindlande hög siffra. Det är så enorma mängder data att det inte behövs några större mängder DNA-strängar för att kunna laga den mängd information vi idag har.

    Just det här med att utnyttja biologiska enheter för att lagra information tycker jag är intressant. Jag har funderat en hel del på om man skulle kunna bygga upp en konstgjord hjärna och använda den till att lagra information. Mängden data vi har lagrad i våra hjärnceller är stor, riktig stor. Men det som Microsoft nu forskar på är att ta det hela ytterligare ett stort steg vidare.

    Framtida datorhallar

    Lyckas det så kanske framtidens datorhallar inte är så som de ser ut idag med mängder av servrar. Det blir snarare ett biologiskt laboratorium fyllt med provrör (nåja, inte provrör men jag använde det som ett exempel bara).

    Detta är som sagt riktigt spännande och det är nu bara att hoppas på att Microsoft lyckas med sin forskning inom en snar framtid. Jag tror dock inte på att vi under min livstid kan få möjligheten att köpa en dator där hårddisken har bytts ut mot en sträng DNA. Men jag tvivlar inte på att detta kommer komma i någon form någon gång i framtiden.

    Fotokredit: Fotokredit: Pavel P. via Visual hunt /CC BY-NC-SA

  • Medelvärde i ett Exceldiagram är lätt att fixa

    Medelvärde i ett Exceldiagram är lätt att fixa

    Jag har en längre tid försökt att få till en sak i Excel, nämligen att få ett medelvärde av ett antal värden med i ett Exceldiagram, som en rak linje rakt över ett diagram, som en rak linje. Jag har gjort detta i Excel 2016 för Windows. Använder ni någon annan version av Excel så kan det hända att det ser lite annorlunda ut.

    Medelvärde i Excel – En enkel beskrivning

    Har som sagt försökt ett tag men inte klurat ut hur man går till väga för att fixa detta. Men för en tid sedan så lyckades jag lösa det hela. Tänkte att det kanske är fler än jag som har klurat på detta så det hela får förevigas i ett blogginlägg.

    I detta exempel så har jag tio värden för 10 dagar, med andra ord något väldigt enkelt, allt för att lätt visa upp hur man går till väga. Av detta så gör jag ett enkelt linjediagram.

    Diagram i Excel.

    Sen på någon lämplig ledig plats så gör jag två beräkningar av medelvärdet för dessa tio tal med formeln =medel(startcell:slutcell). Jag skriver Medel som rubrik och anger ”0” och ”1” framför de båda beräkningarna.

    Diagram i Excel.

    Dessa sex celler markerar jag, väljer att kopiera dem och sen klickar jag på diagrammet så det blir markerat och väljer sen Klistra In under startmenyn.

    Diagram i Excel.

    Därefter så väljer jag Klistra in special och då får jag upp följande ruta. Här skall man ange Ny serie, kryssa för Serienamn i första rader och Kategorier i första kolumnen samt ange Y-värden i Kolumner.

    Diagram i Excel.

    Ändra seriediagramtyp

    Nu får jag upp en kort linje i diagrammet för medelvärdet. Denna linje högerklickar jag på och väljer Ändra seriediagramtyp. Jag väljer där Anpassad kombination under huvudkategorin Kombination. För serien med värden väljer jag Linje under Diagramtyp. För medel väljer jag Punkt med raka linjer.

    Diagram i Excel.

    Nu högerklickar jag på den övre x-axeln och väljer Formatera Axel. Här anger jag 0,0 för minsta gränsen och 1,0 för den högsta gränsen.

    Diagram i Excel.

    Längre ner på samma ställe väljer jag Ingen för Huvudtyp och Deltyp under Skalstreck. Samt även Ingen för Etikettplacering under Etikett. Detta gör att den övre X-axeln döljs.

    Diagram i Excel.

    Jag klickar sen på den högra Y-axeln så den blir markerat, därefter så raderar jag den helt enkelt.

    Diagram i Excel.

    Är allt nu gjort korrekt så skall man få ett diagram som ser ut så här:

    Diagram i Excel.

    Precis så som jag ville ha det från början.

    Flera medelvärde i ett och samma diagram

    Det går också att få flera medelvärde i ett och samma diagram.Till exempel om man har två olika serier med värden. Man gör då ett diagram med två grafer.

    Diagram i Excel.

    Sedan gör jag två olika medelvärden, en för varje serie, precis som innan.

    Diagram i Excel.

    edan så tycker jag det är lättast att göra hela proceduren ovan för serie 1 medelvärde. Inklusive då all formatering av den övre X-axeln och den högra -axeln. När man har fått klart allt det så markera man upp de sex celler som innehåller de värden som skall användas till medelvärde för serie 2. Sedan klistrar in dessa i diagrammet, precis på samma sätt som innan (inklusive ändra de inställningar som skall göras vid inklistringen). Gör man på det sättet så får man fram grafen för serie 2 medelvärde direkt utan att behöva formatera någon axel.

    Diagram i Excel.

    Så där ja, så enkelt är det att få fram ett eller flera medelvärde i ett Exceldiagram.

    Alla bilder på sidan är producerade av mig själv.