Kategori: Kultur

  • Tecknade serier

    Tecknade serier

    Jag är inte någon större konsument av tecknade serier. I alla fall inte numera. När jag var yngre så köpte jag en del, men inte några större mängder egentligen.

    Det jag läste var sådana vanliga tidningar som de flesta läser. Men nu på ”äldre dagar” så har jag börjat läsa en del. Nu så är det inte serier som är bland de där vanliga, utan sådant som är lite smalare och som vänder sig till en mindre krets. Det är sådana som görs av privatpersoner, inte något förlag, och jag har hittat en favorit.

    Det jag läste förr om åren

    När jag var yngre, betydligt yngre, så tror jag att jag läste Kalle Anka en hel del. Sedan när jag kom upp i kanske högstadieåldern så hade jag en prenumeration på Buster i många år. Jag läste också Fantomen ett kort tag vill jag minnas. Sedan när jag var 25–30 så köpte jag alla nummer av en tidning som jag tror hette Python. Det var i alla fall en tidning som bara kom ut under något år.

    Numera så har jag ett abonnemang på Readly och där läser jag 91:an varje gång det kommer ut ett nytt nummer.

    Ny upptäckt

    För något halvår sedan så började jag på Instagram följa en konstnär/tecknerska som nästan bor i trakten där jag bor. Jag insåg efter ett kort tag att hon hade gett ut lite serier som hon hade gjort. Under ett bra tag så tänkte jag att jag måste köpa några av dom eftersom jag blev lite nyfiken. Dessutom så lade hon ut lite på Instagram och dom gillade jag mycket.

    Tjejen heter Cajsa men kallar sig för Tossaniska. Hennes serier tar upp massa olika saker, till exempel så kanske hennes mest kända är ett seriealbum som handlar om livet i en sekt och hur det är att lämna en sådan. Den boken heter Becoming an Ex-Mormon.

    I alla fall, nu för ett tag sedan så gjorde jag slag i saken, kontaktade henne och köpte några av hennes seriealbum. Bland annat då den ovan nämnda boken om att lämna en sekt. Allt jag köpte var bra, men den boken stack ut mycket och jag har läst den flera gånger.

    Efter ett par dagar beställde jag mer av henne. Då blev det bland annat en som handlar om udda och stela dejter och som heter Stelt vid första ögonkastet. Om jag gillade hennes bok Ex-Mormon mycket så var det inget mot vad jag gillade denna. Jag läste igenom den upp emot 10 gånger de första dagarna och jag skrattade lika mycket varje gång. Här kan vi snacka om humor som verkligen tilltalar mig.

    Mörka ämnen

    En del av hennes serier tar upp en del mörka och djupa ämnen, men hon gör det med en stor portion humor och det gillar jag. Ta bara hennes Becoming an Ex-Mormon som tar upp många av de hårda regler som gäller för de som lever i en sekt, att inte få klä sig som man vill, inte få ät och dricka vad man vill och så vidare. Detta presenterar Cajsa med en underbar skön humor.

    Boken om lite udda första dejter, kanske inte är så mörk och djup, men där finns flera personer som man kan riskera att möta om man ger sig ut och dejtar.

    Jag rekommenderar verkligen Cajsas serier. Kolla in henne på Instagram på @tossaniska och @becominganexmormon.

    Fotot har jag tagit själv.