Etikett: personlighet

  • Jag vantrivs i större sällskap

    Jag vantrivs i större sällskap

    Det finns en sak om mig och min personlighet som har blivit allt mer påtaglig under åren och det är det att jag inte trivs i sällskap med andra. Att umgås med en person åt gången är inga problem, men är vi mer än två i sällskapet så vantrivs jag. Jag tycker helt enkelt att det är väldigt jobbigt att umgås med ett sällskap på tre personer eller flera. Så här har det varit de senaste 15-20 åren tror jag, men det har blivit mer och mer att jag känner så här ju äldre jag blir.

    Det jobbiga med sällskap

    Egentligen så är det inte bara jobbigt för mig att umgås i ett sällskap på tre eller flera. Det är snarare så att jag inte mår bra av det, jag kan snarare må väldigt dåligt av det.

    Det spelar ingen som helst roll om det är personer jag känner väl eller om det är för mig helt okända personer. Eller kanske är det så att det är extra jobbigt av någon anledning att umgås i ett sällskap med personer som jag känner. Varför vet jag inte, men så är det nog om jag tänker efter lite. Att umgås med ett sällskap av helt främmande personer är möjligtvis, av någon konstig anledning, lättare.

    Jag mår som sagt väldigt dåligt av att umgås med andra. Exakt vad det är som gör att jag mår dåligt vet jag inte. Det är inte heller så lätt att förklara hur jag känner det. Nu är det ett tag sedan som jag umgicks i ett större sällskap så jag har inte några dagsfärska minnen av hur jag mår.

    Många personer ger mig panik

    Men så vitt jag minns så får jag nästan en form av panik när det blir för mycket pratandes runt omkring mig. Jag är inte den som deltar i en konversation frivilligt så jag sitter tyst och stilla. Att då ha andra, även om det bara är så få som två eller tre, som håller på och pratar konstant gör att jag får panikkänslor. Blir det för mycket prat omkring mig så väljer jag att gå där ifrån och sätter mig ensam i ett annat rum, om nu den möjligheten finns.

    Finns det ingen möjlighet att göra detta så kämpar jag frenetiskt med att försöka koppla bort allt omkring mig, att gå in i en form av mental bubbla och stänga ute allt som är runt omkring mig. Men detta är ofta väldigt svårt, för att inte säga helt omöjligt och det slutar oftast med att jag mår ännu sämre.

    Jag har, ännu, inte fått någon panikattack under någon sammankomst. Men det finns tillfällen då jag minns att det har varit väldigt nära. Vid dessa tillfällen så har jag haft möjlighet att gå till ett annat rum och sätta mig ensam en stund och på så sätt rädda upp situationen.

    Hur det var förr i tiden

    Jag har aldrig varit den som har umgåtts i större sällskap, i alla fall inte vad jag kan minnas nu. Under åren så har jag inte haft någon större mängd med vänner och de vänner som jag har haft har jag umgåtts med i små grupper åt gången.

    Det har aldrig varit som så att jag har varit del av ett stort kompisgäng som har hittat på saker. Snarare så har det varit så att när jag har umgåtts med andra så har det sällan varit som så att vi har varit max tre stycken åt gången, inte vad jag kan minnas nu.

    Visst, det har funnits tillfällen då jag har exempelvis suttit och fikat med ett större sällskap. Men dessa tillfällen har inte, vad jag kan minnas nu, varit i några privata sammanhang utan då jag har jobbat eller studerat.

    Det har självklart förekommit familjemiddagar och släktsammankomster genom åren, men det var länge sedan jag var med på något sådant. Nu när jag skriver detta så är det två år sedan jag var med på något som kan liknas med en familjemiddag. De senaste fem åren, eller snarare snart sex år, så har jag vad jag kan komma på nu bara varit med på tre sammankomster med ett sällskap bestående av familjen eller släkten.

    Jag har inga som helst problem med att fira påsk, midsommar, jul och nyår på egen hand. Även om det kan kännas lite ensamt ibland så vet jag att jag i min ensamhet åtminstone mår så mycket bättre än vad jag skulle göra om jag firar dessa högtider i ett sällskap med andra människor. Jag sitter hellre ensam en julafton och mår hyfsat bra än att sitta tillsammans med andra och inte må bra.

    Att umgås på exempelvis arbetsplatser

    Nu kanske någon undrar hur det har gått att jobba och samtidigt haft svårt för att umgås med andra.

    Det har fungerat bra, i alla fall hyfsat bra. Ett jobb är inte en privat sammankomst utan något professionellt och då är det som om min hjärna ställer om sig. Åtminstone till viss del. Ta man till exempel mitt förra jobb så hade vi där ett personalrum. Men jag var sällan där, speciellt inte om det var många där inne, då undvek jag att gå in. Var det några få så kunde jag sätta mig där en stund, annars så satt jag hellre själv på mitt kontor.

    Jag är inte heller den som har varit med på personalfester och sådana sammankomster. På mitt senaste jobb så var jag med på en julfest och en kick-off under de sex år jag jobbade där. På jobbet innan, där jag jobbade i nästan två år, var jag aldrig med på någon sammankomst. Det jobb som jag har haft längst var under åtta och ett halv år ungefär och under den tiden så var jag med på två julfester, inget mer.

    Så att umgås med arbetskamrater under arbetstid går hyfsat bra.I alla fall om jag kan få möjlighet att gömma mig ibland. Men att umgås med dessa personer efter arbetstid, på till exempel företagsfester, är något som jag alltid har försökt att undvika.

    Avslutningsvis

    Nu så kanske någon tänker att detta med att inte klara av att umgås med andra, det går att bota. Det går att lära sig att vara en de lav ett större sällskap och att trivas med det.

    Visst, det gör det säkert, men jag ser inte meningen med det. Även om jag skulle klara av att befinna mig i ett sällskap med mer än en person förutom mig själv, så skulle jag inte vilja det tror jag. Jag ser inte något kul eller trevligt med att göra det.

    Ibland så ser man, till exempel i en film, ett sällskap på kanske en 15-20 personer som sitter runt ett bord och äter. Min tanke är inte då att det ser trevligt ut, snarare så tänker jag att varför gör de på detta sättet? Varför utsätter de sig för detta? Det är så mycket trevligare att sitta två vid ett matbord och äta och prata än att vara fler.

    Jag har en social fobi, helt klart. Men jag vill inte bli av med den. Jag vill inte umgås med ett större sällskap även om jag skulle må bra av det. Det finns för mig ingen mening med det, jag kan inte förstå det roliga och trevliga med det.

    Jag trivs helt enkelt bäst och mår som bäst i sällskap med en person åt gånge. Eller allra helat ensam och det finns inget i världen som kan ändra på det.

    Bilden är fotograferad av Elle Katie och nedladdad från Pixabay

  • Min personlighet, hur den är?

    Min personlighet, hur den är?

    Min personlighet kanske enligt några, eller eventuellt många, är lite konstig och udda. Personligen så tycker jag att den är väldigt normal. Jag skulle i alla fall inte vilja ändra något av den eftersom jag är så nöjd och trivs så bra med den.

    Min personlighet

    Vad är det då som jag menar med min personlighet? Det finns självklart en massa olika saker som jag skulle kunna ta upp här. Men det är speciellt ett område som jag kommer att fokusera på, nämligen hur jag är i relationer med andra människor.

    För grejen är att jag har svårt för att umgås med mer än en person åt gången. Är vi tre, eller fler, så tycker jag att det är väldigt jobbigt och obekvämt. Jag trivs inte alls i sådana situationer om jag skall vara ärlig.

    Är det så att jag befinner mig i ett sällskap, där vi som sagt är tre eller fler, så blir det automatiskt att jag drar mig undan, även om jag befinner mig rent fysiskt på plats. Jag blir tystlåten, säger sällan något såvida jag inte blir tilltalad. Blir jag det, att någon till exempel ställer en fråga till mig, så svarar jag oftast kortfattat. Jag säger inte mer än nödvändigt, som om jag underförstått vill säga att ”snälla tilltala inte mig, lämna mig ifred.”

    Ett exempel på en situation

    Som ett exempel på en situation som rör min personlighet och det jag skrev om ovan är när jag har varit ute på resuarang med flera andra. Det har varit sällskap på 10-15 personer, långt över min gräns där jag känner mig trygg och säker med andra ord.

    Jag kan ha suttit tyst för mig själv i min egna lilla bubbla när någon exempelvis har frågat om min mat var god, bara för att ta ett exempel. Den som ställer frågan menar säkert väl, kanske tyckte han/hon att alla andra hade ignorerat mig och nu ville personen vara trevlig och låta mig komma med in i diskusionen.

    Men för mig är detta något som stör mig och som gör mig irriterad. Jag vill bli lämnad utanför den sociala gruppen som existerar just då, jag vill befinna mig i min lilla bubbla för mig själv. Så i en situation som den så kanske jag bara svarar ”sådär” och sedan vänder blicken åt ett annat håll.

    Hur vill jag att det skall vara

    Så hur vill jag då att allt skall vara? Hur skulle en bra situation vara för att matcha min personlighet?

    Jo, jag skulle nog allra helst vilja vara osynlig. Ja, inte på riktigt alltså, men på ett sådant sätt att ingen skulle lägga märke till mig. Jag skulle kunna befinna mig mitt i en social grupp utan att någon egentligen såg mig där. Inte bokstavligen osynlig men ändå på ett sådant sätt att folk skulle ignorera mig fullständigt.

    Jag skulle kunna stå mitt i centrum i en grupp, men ändå befinna mig strax brevid. Eller allra helst en bra bit ifrån, trots att jag står mitt i. Det är svårt att förklara, jag vet det. Men är det så att jag verkligen måste befinna mig i ett sällskap så vill jag allra helst att ingen lägger märke till mig.

    Det perfekta för min personlighet

    Allra helst så vill jag undvika att befinna mig i situationer där jag är tillsammans med mer än en annan. Kan jag låta bli att hamna i sådana situationer så passar det min personlighet perfekt.

    Men det är inte alltid det blir så att man kan undvika det. Då är det bara att bita ihop och krypa in i min lilla bubbla. Där vill jag befinna mig ifred och vill allra helst att ingen stör mig någon enda gång.

    Man kan slutligen ställa sig en enkel liten fråga – Är jag osocial?

    Ja, jag är den första att erkänna det. Jag är verkligen osocial men jag trivs med det, väldigt bra. Det är helt enkelt som så att jag trivs bäst ensam eller med ytterligare en person. Max en person.

    Fotot är ifrån Visual Hunt.