Postnord går mig på nerverna
Det är väl allmänt känt att Postnord inte är det allra bästa företaget när det gäller att leverera paket. Tyvärr så har jag fått erfara detta flera gånger, både privat och i arbetslivet. Deras inkompetens tycks också bli värre och värre med åren som går. Jag har nu i dagarna fått erfara detta ännu en gång.
Postnord i arbetslivet
Innan jag tar upp det som hände mig nu i dagarna så skall jag skriva lite om mina erfarenheter av Postnord i arbetslivet. På mitt förra jobb, som var på en gymnasieskola, kom det ofta paketleveranser via Postnord. Detta skedde några gånger i veckan som oftast. Ibland fungerade det bra, men ibland så var det helt tvärtom.
Det hände minst en gång i veckan, oftast ett par gånger, att de inte levererade. Vi kunde få meddelande om att Postnord hade försökt att leverera en försändelse men inte lyckats. Att de hade varit på plats och försökt att leverera var en rejäl lögn, oftast så kunde vi bevisa att de inte hade försökt leverera paketen. De hade väl helt enkelt, av någon anledning, hoppat över oss och markerat det som en misslyckad leverans i deras system.
Om detta var av ren lathet eller någon helt annan anledning vet jag inte. Men i stället för att få paketet till vår lokal så fick vi hämta det hos ett ombud. Var det något litet så var det väl okey, men flera gånger rörde det sig om något större som fanns i lådorna. Exempelvis så fick vi flera gånger hämta paket med datorer som hade varit på service, bara för att Postnord inte ville leverera till oss.
Ny privat händelse
I dagarna så har jag återigen fått uppleva hur bristfälliga Postnord är i sina rutiner. Jag hade beställt en produkt ifrån Amazon och det kom till ett ombud en knapp kilometer från min bostad. Av flera anledningar så hade jag inte möjlighet att hämta det personligen så jag kontaktade Postnord och bad dom om en hemleverans.
Inga problem var deras svar, och det var inga problem med att beställa leveransen. Men i stället för att skicka hem paketet till mig så hade de gått i retur till det företag som hade sålt varan via Amazon. Detta företag ligger i Danmark. Jag kontaktade Postnord som sa att det hade gått i retur bara för att jag inte hade hämtat ut det i tid. Grejen var att det hade skickats till Danmark dagen innan sista dagen det skulle ligga hos ombudet.
Jag påpekade att jag hade beställt en hemleverans och de kunde de se i deras system, men de hade gått i retur ändå, bara för att jag inte hade hämtat det.
Kontakt med Amazon
Jag har ärligt talat haft lite negativa tankar om Amazon också, varför vet jag egentligen inte. Men jag kontaktade deras kundtjänst idag och fick prata med en supertrevlig tjej. Hon kontaktade Postnord medans vi pratade och fick väl samma svar som jag hade fått ifrån dom. Men hon såg till att jag skulle få pengarna tillbaka ifrån Amazon och hon uppmanade mig att beställa varan på nytt.
Mina tankar om Amazon förändrades snabbt till något betydligt mer positivt än vad de var tidigare. Samtidigt så har mitt förtroende för Postnord sjunkit än lägre än vad det var innan. Ärligt talat så är jag så trött på dom nu och jag är glad över att de inte har monopol på att leverera brev och paket. Finns det andra alternativ så väljer jag det.
Ett litet tillägg
En stund efter att jag hade publicerat detta inlägg så fick jag ett mail från tjejen från Amazon som jag pratade med. Tänkte först att det var ett automatiskt standardmail som skickades ut när man hade haft kontakt med deras kundtjänst. Men när jag läste det så insåg jag att det var personligt skrivit till mig. Hon tackade först för ett trevligt samtal, sen så skrev hon om allt det hon skulle göra för att jag skulle få en återbetalning. Därefter så tipsade jag om hur jag skulle få pengar tillbaka från Postnord för hemleverans. Nu har jag inte fått någon faktura ännu, får jag en så får jag kontakta dom. Hon gav mig i alla fall ett telefonnummer till Postnord.
Hon avslutade mailet med ”Ha det nu så fint och ta hand om dig”. Jag har aldrig varit i kontakt med Amazons kundtjänst innan så jag vet inte om de alltid gör så här (skulle tro det) men det får i alla fall mig att känna mig väl omhändertagen. Tänk om kundtjänster på andra företag skulle göra så här, det vore något det.
Som jag skrev innan, av någon anledning som jag inte egentligen vet varför, så har jag haft ett lågt förtroende för Amazon. Men det har idag gjort en tvärvändning till ett högt förtroende. Fick verkligen hjälp av denna tjej (Moa hette hon) och jag fick det på ett så bra sätt med ett bra bemötande.